vrijdag 31 oktober 2008

Dharma talk Tenkei Coppens Roshi

Gisteravond naar een dharma talk bij Zen Spirit geweest.

Centraal stond de uitspraak van Meester Rinzai: Het doel van alle leringen is om diegene te leren kennen die om kan gaan met alle omstandigheden.

Tenkei Roshi vindt vooral de alles omvattendheid van de uitspraak opvallend. Wat mij ook aanspreekt is de uitdrukking: leren kennen. Ik kan dus iemand in mij leren kennen die alles kan accepteren. En met diegene zou ik mij uiteindelijk kunnen identificeren. Ken Wilber noemt dit in zijn integrale visie De IK- Benheid. Diegene die er altijd onveranderlijk is in mij, de IK-Benheid die er zelfs al was voordat ik op aarde was.

Tenkei Roshi gaf ook aan dat je alle perspectieven in je hebt, wanneer je meer de verbinding voelt met alles om je heen. Wat mij nu puzzelt is welk perspectief je dan kunt kiezen, waar is de wil of is er geen individuele wil meer als je het perspectief van overal kiest?