woensdag 18 november 2009

Het klasje van meneer Uil



Tekening uit de kabouterkinderen van Elsa Beskow

'Goeden avond kinderen' zegt meester Uil terwijl hij komt binnefladderen in zijn klasje. Zoals altijd kijkt hij streng en direct is het doodstil. 'Vandaag gaan we het hebben over wensen en verlangens' zegt hij plechtig.
Dan vraagt hij aan het roodborstje. 'Wat zijn jouw verlangens?' het roodborstje stamelt en zegt "als ik alles zou kunnen wensen, geef mij dan maar een nieuw nestje " Dan gaat meneer Uil verder en stelt dezelfde vraag aan de tortelduif . 'Ïk zou graag een mooie nieuwe vriend willen hebben' antwoord de tortelduif' . En de Ooievaar weet het ook onmiddelijk en roept "ik zou graag een kindje willen hebben'. .. Als iedereen zijn wensen heeft geuit, vraagt meneer Uil voor de zekerheid 'wie heb ik nou nog niet gehoord ? ' En naast hem op de tak klinkt het piepstemmetje van het Uilskuiken en hij stamelt... 'ik hoef alleen de wijsheid, want als ik die heb, dan heb ik alles!'
Meester Uil knikt bedachtzaam en denkt bij zichzelf 'dit kuiken is niet voor niets een Uilskuiken'