maandag 10 mei 2010

In beweging komen


http://www.provant.be/vrije_tijd

Vandaag heb ik meegedaan met de running therapie van Polyzoom. www.polyzoom.nl Mooi was het ..... Met een groepje mensen lopen en bewustworden van je eigen gedrag bij lichamelijke inspanning. Voel ik mijn lichaam?, Ga ik over mijn grenzen? Loop ik achter mijzelf aan ? Ga ik veel te snel? , Neem ik verantwoordelijkheid voor mijn eigen tempo... etc. Allemaal bewustwording, want ook in dit 'sport gedrag' spiegelt zich mijn innerlijke wereld. (my life is my message).

En vandaag was het mijn taak om eens te kijken of we Mindfulness aan deze activiteit kunnen toevoegen. Het loop schema kent momenteel de afwisseling van 3 minuten rennen en 2 minuten lopen. En juist in dit lopen, kunnen we Mindfulness toevoegen. Het lopen staat daarmee niet meer ten dienste van het rennen, nee het lopen wordt een doel op zichzelf.

Tijdens het lopen, vertragen we onze pas dramatisch. ( 3 keer zo langzaam lopen als je normaal loopt) we praten niet, dan brengen we de aandacht naar het lopen zelf, vervolgens naar de ademhaling, we horen de vogels en we zien de bomen en de takken. Op deze manier gaan we uit ons hoofd en brengen we onze aandacht in het Hier en NU.

Experiment: Ben jij ook via een schema aan het hardlopen? probeer dit dan eens!

Running therapie is een prachtige manier om "weer in beweging te komen" als je op een of andere manier vastgelopen bent.