vrijdag 16 april 2010

Geven en Ontvangen


loekyvandeelfenplace.punt.nl/

De meesten van ons hebben het geven en ontvangen aan elkaar verbonden. Als ik iets geef dan wil ik daar bewust of onbewust iets voor terug krijgen. En toch geloof ik steeds meer dat Geven en Ontvangen niet op een directe manier aan elkaar verbonden zijn.

Mijmer.. misschien zijn we hier -ten tijde van de verlichting- wel mee aan de haal gegaan. In de huidige samenleving lijken we te denken dat alles maakbaar is en dat we alles kunnen sturen. Sturing... methodisch handelen... doelgericht werken... interventies.... strategisch handelen..... alles is erop gericht om de werkelijkheid te sturen en te beïnvloeden.

  • We doen de dingen niet omdat we ze in beginsel goed of fijn vinden, maar veel meer omdat we een bepaald resultaat wensen.

Geven (11-10-03)

Ik geef
wat ik wil geven
het gaat de ruimte in
en daar is het gebleven

Mijn geven en ontvangen
heb ik
van elkaar losgemaakt
nu is het geven pas volmaakt

Een dergelijke ommekeer
schept nu naar jou
vervolgens
geen verwachting meer

Ik op mijn beurt
ben ook bevrijd
ik sta bij niemand in het krijt

Dit inzicht
maakt mij blij

’ t ademt en verruimt
het maakt me Vrij


marleen ©