dinsdag 6 april 2010

Medereizigers ontmaskeren


www.goeievraag.nl/vraag/wereld-schuldgevoel.34583

Ja... heel subtiel, ik voel het bij mijn borstbeen, een bedrukt gevoel.. een gevoel dat mijn stemming naar beneden drukt, een onderstroom die vaak aanwezig is. Het is het Schuldgevoel; het is de reiziger die altijd met me meereist.....

Schuldgevoel hoezo? , waarover? , ik kan het niet bedenken maar wel voelen .. en mijn gedachten gaan naar de film "As it is in heaven" waarin Inger -de vrouw van de dominee-uitschreeuwt tegen haar vrome echtgenoot "Er bestaat geen zonde, er bestaat niet iets als schuld, er is geen God die afkeurt... want God oordeelt niet.."

Nee... dat klopt Inger.. schuld, zonde, goed en fout .. het zijn verzinsels van de mensen. En in de psychologie noemen we het Neurose.

Mijmer.... Ik wil uiteindelijk een vrij mens zijn, hoe kan ik mij bevrijden van deze en nog vele andere neuroses? en het antwoord kwam ook: Leer ze eerst maar kennen en zet ze maar in het licht !