maandag 22 december 2008

De essentie zit in het detail


We leerden het vroeger op de middelbare school, deelverzamelingen. Wat vond ik dat moeilijk! Het heeft heel lang geduurd voordat ik begreep dat de deelverzameling een basis principe van de stoffelijke wereld is.

natuur : blaadjes – takken – stam - boom – bos
regendruppels - stroompje- beekje- rivier- zee

muziek: klank- instrumenten- ensembles- orkest

psychologie: individuele patronen- gezinspatronen- familiepatronen

geneeskunde: DNA- genen- lichaam- bevolkingsgroepen

enzovoort… alles is vanuit dit basisprincipe opgebouwd. Van rechts naar links elk bos bestaat uit bomen, elke boom bestaat uit een stam en takken en elke tak bestaat uit blaadjes. Elke zee komt voort uit rivieren, elke rivier komt voort uit beekjes, elk beekje komt voort uit stroompjes en elk stroompje komt voor uit regendruppels enzovoort … .

Ik kan mijzelf verliezen in de veelheid van dingen en door de bomen het bos niet meer zien. Wanneer ik de werkelijkheid wil leren kennen, is kennis van dit principe sterk vereenvoudigend. Wanneer ik inzoem op het kleinste detail, leer ik alles kennen wat binnen de grootste deelverzameling valt. Door stil te staan bij die ene klank, kan ik complexe orkesten leren kennen.

Mijn opleider zei afgelopen woensdag ‘Marleen je werkstuk is zeer volledig, er ontbreekt niets aan’ maar … en met deze frustratie wilde hij me weer verder helpen. ‘Je haalt er zoveel bij’. Ga de diepte in, die ene pennenstreek, dat ene woord, die ene klank die omvat alles. De essentie zit ‘m in het allerkleinste detail. Dank je wel B.

Ik ben weer in mijn oude patroon gestapt en heb weer van alles meegenomen naar Frankrijk. Mooie boeken, mooie muziek, diverse luister cd’s, tekenmateriaal, schrijfspullen en de laptop…….. ‘teveel…….’ echoot zijn stem in mijn hoofd. Mmmm….Laat ik deze vakantie eens naar 1 CD gaan luisteren of zal ik 1 lied uitkiezen of zal ik uit dit lied een fragment selecteren en zal ik uit dit fragment een instrument kiezen. Als ik buiten ben, zal ik komende week steeds hetzelfde plekje bij de rivier opzoeken en mij niet laten verleiden tot lange wandelingen en honderden perspectieven.