woensdag 24 december 2008

Inzoemen

http://nl.youtube.com/watch?v=OFoPzHJyH5o

Nadat ik de cd ‘Aangenaam Barok’ acht keer had beluisterd, koos ik de ‘Dans van de zalige geesten” van C.W. Gluck (arr) uit. (vervolg op column van gisteren)Een prachtig muziekstuk met een Cello en een Piano. Hoe vaker ik er naar luisterde, hoe vaker ik het wilde horen. Om nog meer in te zoemen heb ik het stuk in 12 fragmenten geknipt. Bij die fragmenten heb ik de woorden en beelden die bij me opkwamen gekoppeld. Zo ontstond het volgende verhaal:

1: 0-11: Moet je nou eens horen wat ik heb gehoord. (cello)
2: 11-21 Je zult het niet geloven, maar het is echt waar..echt waar. (echo van melodie)
3: 21-41 Op een mooie dag liepen een man en een vrouw het bos in om bloemen te plukken en hout te zoeken. (het hout echo’t de bloemen )
4: 41-55 Ze kwamen bij een berg, er stak een harde wind op en blies hun omhoog. (kleine over elkaar heen rollende toonladder omhoog (cello)
5: 55-1.04 Ze rolden een donkere grot in. De vrouw viel in een gat en was ineens verdwenen.
6: 1.04-1.25Het is echt gebeurd….en lage klanken bevestigen haar verhaal en dit fragment eindigt met een stellige zekerheid.
7: 1.25-1.47 Het gaat over in enigszins angstige en dwingende cello klanken. Het is geen grapje zegt ze en knoop het goed in je oren: ‘ het bos zit vol gevaren’.
8: 1.47-1.55 Blijf luisteren, ik ben nog niet klaar het verhaal gaat nog verder.
9: 1.55- 2.16 Er is nooit meer iets van deze vrouw vernomen, ze is van de aardbodem verdwenen.
10:216- 2.38 weemoedige klanken ….. er klinkt licht verzet en ontsteltenis: deze vreselijke dingen gebeuren…. deze vreselijke dingen gebeuren …
11: 2.38-3.02 begrip: de wijsheid dringt door: dit is het lot van de mens. In de muziek klinkt een acceptatie en berusting.
12: 3.02-3.35 Samenvatting: het hele verhaal hoor je nog eens in 35 seconden, maar dan klinkt het in de verleden tijd. De angst en het verzet is er uit. Het eindigt met een zachte rollende klank van kleine stenen (piano), langzaam naar beneden, naar zijn einde.

De cello heeft de melodie en vertelt het verhaal de piano is ondersteunend. Misschien heb je deze cd wel in je rek staan. ‘Aangenaam Barok’, er zijn er misschien wel een miljoen van verkocht, een doodnormale cd, waar je dus zoveel in kan horen. Ik kan vast nog verder verfijnen. Misschien kan ik de essentie van dit verhaal wel in 1 fragment horen of zelfs in 1 streek van de cello. (zie Column van gisteren). Zou dat wellicht het geheim van een goede cellist zijn? Via klank ben ik nu weer bij het woord aangekomen. Klank is woord en woord is klank E. ….misschien kan ik mijn Columns ook wel componeren…..

Dit waren stappen op onbekend terrein… volg me maar! Ik heb er van genoten vandaag.

Oriëntatie: De mens is een scheppend wezen, ik kies klank en welke creërende vorm hoort bij jou? fotograferen, schilderen, beeldhouwen, dichten, tuinieren, koken, je huis mooi maken, bloemschikken, striptekenen, verhalen vertellen, schrijven etc.