donderdag 20 november 2008

Klassieke muziek tip

Mensen vragen mij wel eens: 'ik wil de wereld van de klassieke muziek wat beter leren kennen, heb je misschien een tip, waarmee ik kan beginnen? Vandaag heb ik de cd ‘the best of classical fm’ besteld. Een CD met toegankelijke klassieke muziek. Naast radio 4 vind ik Classical Fm ook een heerlijk zender om naar te luisteren. (via de ether in west en midden nl: 90.7 FM en Oost NL: 93.7 FM en via de kabel in heel nederland) Met de originele engelse versie van Classical FM heb ik in Edinburgh kennis gemaakt, toen ik daar in 1991 een jaartje studeerde. Wat was ik blij dat deze zender later ook in Nederland op de kabel kwam! . Edinburgh is een echte muziekstad en als student mocht je voor 2,50 euro naar alle mogelijke concerten in de stad. Dat heb ik ten volle gebruikt, wel vier keer in de week bezocht ik concerten, samen met mijn huisgenoot Fiona. Fiona studeerde dwarsfluit en wat hebben we er van genoten. Als je al van klassieke muziek houdt, is het boek ‘Het geluid van de wolken’ van Paul Witteman ook een aanrader.