vrijdag 21 november 2008

Proefpersoon EMDR

Vanmiddag mocht ik als proefpersoon een EMDR sessie doen. EMDR is een vrij nieuwe methode om mensen met een trauma te helpen. Bij een trauma denken we meestal aan heftige dingen als: een verkrachting, getuige zijn van een misdrijf of betrokken zijn bij een ernstig ongeluk. Maar de betekenis van trauma is veel ruimer. Ieder mens maakt in zijn leven meer of minder heftige trauma’s mee, die wel degelijk invloed hebben op je huidige functioneren. Voorbeelden zijn: het jongetje dat altijd als laatste bij de gym gekozen werd, het meisje die ging optreden en er kwam niemand kijken, de afwijzing van een geliefde, uitgelachen worden bij een spreekbeurt etc. Grote gebeurtenissen hoeven het niet te zijn om er psychische pijn in het Hier en Nu aan over te houden.

Het was een bijzondere ervaring vanmiddag; eerst vroeg ze mij om de 'traumatische situatie' helemaal uit te pluizen: wat gebeurde er precies en wanneer, wat dacht je toen en wat voelde je toen? Ik merkte zelf dat dit al hielp; door mijn probleem bestaansrecht te geven gaat de ergste lading er al vanaf. (mindfulness).
Bij een ‘traumatische ervaring’ hebben we in de hersenen een koppeling gemaakt tussen de betreffende ervaring en een negatieve emotie. Elke keer wanneer een vergelijkbare situatie zich voordoet, dient de negatieve emotie zich ook onmiddellijk aan. EMDR is er opgericht deze twee zaken van elkaar te scheiden. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van een koptelefoon met piepjes. Ik kreeg de koptelefoon op, en moets mij concentreren op het pijnlijkste beeld van mijn ‘traumatische ervaring’. Vervolgens vroeg ze me om alle mogelijke beelden die in mij opkwamen te gaan benoemen. Toen we dit een half uurtje hadden gedaan, vroeg ze me om terug te gaan naar het oorspronkelijke beeld. En … inderdaad, de negatieve lading was van het beeld af, het beeld was neutraal geworden. In een volgende sessie gaan we nog een stapje verder van neutraal naar positief.
meer weten over EMDR: www.emdr.nl