vrijdag 14 november 2008

Wie ben ik: de zanger of de luisteraar

plaatje: http://www.muziekatelier-boutersem.be/zang.htm

“ Zingen is luisteren” herhaalt Erna al sinds mijn eerste zangles. Ik heb tijd nodig om dit te begrijpen. Maar gisteren viel het kwartje. Erna vraagt me om klanken op de klinkers oe en ee te maken en ze vraagt me vervolgens goed te luisteren naar de klanken die gemaakt worden. Ik doe wat ze vraagt, zing de klinkers en neem dan de rol in van de luisteraar. Vol verwachting luister ik naar datgene wat er gezongen gaat worden.

Als ik mij met de luisteraar identificeer, naar wie luister ik dan? En als ik mij met de zanger identificeer, wie luistert er dan? Ik kan dus kiezen met welke partij ik mij identificeer. Hiermee verruim ik mijn beperkte perspectief… er gaat een nieuwe wereld voor mij open. Dit betekent dat ik eigenlijk altijd kan kiezen met wie of wat ik mij identificeer. En dat ik in elke situatie altijd zelf kan kiezen welke rol ik in neem en welk gedrag ik ga vertonen. Bij dat besef begint de vrijheid! Dit zijn maar woorden, maar probeer het eens uit, dan kun je het zelf ervaren.

stelling: Ik ben altijd vrij om te kiezen met wie of wat ik mij identificeer, welke rol ik inneeem of welk gedrag ik ga vertonen.

Erna is zangeres bij Project 67, zij geven prachtige meditatieve concerten: http://www.projekt67.com/