maandag 28 september 2009

in het reine komen; dank en spijt



www.myspace.com/kiemband Afgelopen weekend zat ik met A. te praten. Ze vertelde me o.a. dat ze een mail had gekregen van haar ex. Na twintig jaar zocht hij - via het world wide web- contact. Hij blikte terug op hun fijne relatie, maar er was ook een spijtbetuiging aangaande de pijn die hij haar in zijn 'wilde jonge jaren' had aangedaan. Dit hoor ik veel om mij heen; veel vrienden krijgen mailtjes van hun oude lovers. Ze zeggen niet voor niets "je leven begint op je veertigste" ja... zo rond de veertig, lijkt het wel of we 'de weg terug' gaan. We blikken terug en hebben eindelijk de ruimte om de mooie dingen van het samenzijn te koesteren en ook de pijnlijke dingen aan te kaarten en onze spijt te betuigen.



Ook ik heb een aantal jaren geleden mijjn 'eerste schoonmoeder' opgezocht en haar bedankt voor wat ze allemaal voor me heeft gedaan tussen mijn 17 en 22 tigste. Dat was heel fijn om te doen. Daarna wilde ik Sjoekie -een moeder van een vriendin van de lagere school- bedanken voor het feit dat we daar altijd welkom waren... Maar toen ik de daad bij het woord wilde voegen bleek ze al overleden te zijn.... ( dan alsnog via deze weg )

Orientatie: Heb jij mensen waarmee je nog in het reine wilt komen? (niets forceren, blijf bij je authentieke gevoel)
Stelling: Kom in het reine met de mensen die in je leven waren en wacht niet te lang! Voor je het weet zijn ze er niet meer.