woensdag 16 september 2009

Schaduwweblog


Vandaag kreeg ik een reactie van CS op mijn weblog. Op 6 september schreef ik in mijn blog: “natuurlijk houd ik ook een schaduwweblog bij, want niet alles kan het World Wide Web op ” Nog eens terugkijkend op het woord 'schaduwweblog' realiseer ik me hoe treffend dit woord eigenlijk is, ‘In mijn dagboek staan de dingen die van mij in de schaduw moeten blijven’. Ze gaf aan dat de weblog vooral de lichte en liefdevolle kant van de situatie lieten zien en dat de schaduwkant niet (of te weinig) aan het licht komt. En ze eindigde met 'Je hoeft niet perfect te zijn....'

Beste CS, aangezien er meer mensen in deze Soap een rol spelen, moet ik hen beschermen en kan ik niet al mijn gevoelens en ideeën in het daglicht zetten. Bovendien is de weblog verbonden aan mijn praktijk en al te veel openheid kan nieuwe cliënten en deelnemers ook afschrikken. (het tegendeel is momenteel trouwens het geval)

Maar ze heeft wel een punt….. Wat is perfect? Hoe kan je een scheiding perfect doorlopen? Ik denk dat er niet iets is als perfect, maar het enige wat ik wel weet is dat je alles wat er is bestaansrecht moet geven. Je kunt zelfs niet naar eventuele vergeving of liefde overstappen wanneer je de emoties als woede, haat, afgunst, verraad etc. overslaat. Afgelopen weekend hadden deze schaduw-emoties mij helemaal in de tang. En ook dat luchtte weer op en gaf me het gevoel weer verder te kunnen.

Alle opvattingen, gevoelens en emoties manifesteren zich afwisselend in mijn lagere zelf en het is goed om ze aandacht te geven. Ik moet er als het ware allemaal doorheen. Maar om te voorkomen dat ik er in blijf hangen, komt er ook een moment dat ik er bewust afscheid van moet nemen. Terwijl in dat lagere zelf alle emoties en gedachten zich manifesteren, is het mijn redding wanneer ik contact kan maken met mijn Hogere zelf, daar vind ik vooral begrip, mildheid, liefde, hoop en perspectief. En precies daar schrijf ik vaak over.

Dus CS dank voor je feedback, dit is werkelijk een goede aanvulling. ...