dinsdag 22 september 2009

Het spel en de knikkers

Mijn vriendin D heeft een mooie opmerking, als dingen moeilijk zijn, dan eindigt ze het gesprek altijd met 'het komt wel goed'. Eigenlijk spreekt daar een enorm vertrouwen uit. En uiteindelijk heeft ze gelijk. 'In the end komt alles goed.... Maar wat is het einde? Ons leven komt tot een einde, maar zijn we dan werkelijk wel bij het einde aangekomen?... ik denk het niet; 'het einde reikt veel verder dan ons bewustzijn...

Soms vraag ik me wel eens af: " hoe zou mijn situatie er uitzien als we vijf jaar verder zijn?". En eigenlijk impliceert zo'n gedachte dat het alleen om de afloop gaat. Nee het gaat juist om het proces. 'Hoe ga ik om met de moeilijke dingen, hoe kom ik tot bepaalde keuzes, welke stappen zet ik.. etc. (my life is my message). Alle moeilijke dingen die ik in mijn leven tegenkom, zijn bedoeld voor mijn groei en bewustwording. Het gaat niet om de knikkers, maar het gaat om het spel.

En er borrelt nu gedichtregel omhoog

Het eindpunt is niet van belang
Het gaat om het verhaal

Penelopeia wachtte twinitig jaar op Odysseus..... en eindelijk kwam hij naar huis. Het verhaal van de Odyssee loopt goed af ... maar ging dat dikke boek over de afloop? Nee zijn omzwervingen symboliseren het pad van zijn transformatie.... at the end 'kwam hij eindelijk thuis'
en precies zo'n soort reis maken wij hier ook