maandag 7 september 2009

compleet

Ja... daar is het eerste werk.....


Al dagen spookt de column van 20 juni Anima en Animus door mijn hoofd. In deze Column gaat het over de integratie van het mannelijke en het vrouwelijke. http://deblauweuil.blogspot.com/2009/06/anima-en-animus.html

Als we nou complete mensen zijn, dan betekent het dat we in principe alles in ons dragen. Het kwade van de wereld en het goede van de wereld. Wanneer we bijvoorbeeld naar onze partner kijken dan is die blik, puur een projectie en daarmee een reflectie van onszelf in die ander. We dichten de ander eigenschappen toe, die we eigenlijk in ons zelf hebben, maar nog niet toegeĆ«igend hebben. Gedurende mijn huwelijk heb ik mijn partner op een heel hoog voetstuk gezet…. Door dat te doen heb ik die mannelijke eigenschappen -die ik op hem projecteerde- nooit in mijzelf kunnen integreren. Ze bleven bij hem en ze stonden heel ver en hoog weg. (let op: ik deed het zelf hoor, hij niet). Maar nu dan toch is hij in mijn ogen van zijn voetstuk gevallen…. . En pas nu kan ik die mannelijke eigenschappen integreren. Pas dan kan een mens heel worden, pas dan kan de Koningin gaan opstaan.Antwoordend op de vraag die ik op 20 juni in de column aan mijzelf stelde, lijkt het er op dat ik net als David, Goliath moet verslaan.

Compleet
(mei 2008)

Het meer
was groter
na de zware regenval

De boom
die gisteren nog
keurig als een heer
op droge grond
zijn eigen voeten zag

Stond er vandaag
wat halfjes bij

Het was
nog slechts zijn kruin
die van hem zichtbaar was

Ik voel me zo verscheurd
zo zonder benen
en geen romp

Hij keek eens
naar de verre
waterkant

En zag
zijn vrienden daar
in vol ornaat

Hij dacht
ik ben niet goed
ik moet iets doen

Vanaf die dag
was deze boom
alleen nog maar op zoek
naar dat wat er ontbrak

Zou deze boom
wellicht niet weten
dat hij alles reeds bezat?

En dat hij
slechts hoefde te wachten
op de zon

die weer zou schijnen
zodat het water zou verdwijnen

En zonder moeite
en zonder pijn

Zou hij
weer kunnen zien
nog steeds compleet te zijn

Marleen ©
ps: morgen schrijf ik over de Minotaures... ik zei het gisteren op het buurtfeest nog tegen J en J dat gekke beest komt via vele wegen naar me toe... en nu hoor ik het ook al op de radio. ik ben ben benieuwd.