donderdag 10 september 2009

Verbinding

Portret: Shakespear
Deze Column is bedoeld voor 'collega transpersoonlijk therapeuten'. En als je mijn columns vaak moeilijk vindt, laat deze dan links liggen.

Eindelijk….. ik heb het woord gevonden …. Het woord is verraad. Er is een 'krachtig diepliggend verbond' verbroken en dat voelt als verraad. Ik merk dat ik heel blij ben dat ik eindelijk het woord heb gevonden. Dit woord staat centraal in de verwerking van mijn scheiding. Ik kom hiermee tot de essentie.

Direct met deze vondst en het bijbehorende gevoel vroeg ik me af ‘waarom dit woord nou zo belangrijk is’ En gisteravond met J. discussieerden we hier over. Het woord is zo belangrijk omdat het er voor zorgt dat mijn situatie niet uniek is, omdat dit archetypische verschijnsel eigenlijk zegt ‘Marleen wat jij meemaakt, is een van de grote thema’s van de wereld’. Verraad hoort bij de mens, verraad hoort bij het leven en verraad hoort dus ook bij jou’ Door dit woord raak ik verbonden met het 'Collectieve wezen van de mens'. Door dit thema word ik mens onder de mensen en verbind ik mij met 'de schaduwkanten van de mens'.

Mijmer....Verraad… bijna alle opera’s gaan over dit thema… Don Giovanni, Carmen, Turandot etc…. Maar ook bijvoorbeeld King Lear en Hamlet van Shakespear. Onlangs heb ik Hamlet nog beluisterd en de zin van Hamlet : "het begrafenisbanket was nog niet afgekoeld of het bruiloftsdiner stond al op tafel' ......bleef bij mij hangen.
Ondanks alle moeilijkheden lijkt het bij de ontwikkeling en bewustwording van de mens om verbinding te gaan. - De verbinding van mijzelf met alles om mij heen-
Oriƫntatie: In hoeverre voel jij je verbonden met de mensheid en met de schaduwkanten van het menszijn? In hoeverre kan je zien dat jouw leven een afspiegeling is van het leven van je ouders en voorouders? In hoeverre kan jij jouw leven van nu in verband brengen met de familiepatronen uit jouw familie?