vrijdag 9 oktober 2009

Hij zegt het alsof hij het niet zegt!



Hij zei het.. alsof hij het niet zei'. Is dat wat we horen wel de werkelijkheid? Is dat wat we lijken te zien wel de werkelijkheid?

Soms heb ik die ervaring, dan twijfel ik aan wat ik zie of hoor. de Dalai Lama spreekt in dit geval over twee misverstanden, die mist veroorzaken.

1. We zien iets en nemen dat voor waar aan. Zonder dat we het weten heeft ons verstand hierin de waarneming overgenomen en vanuit een conceptuele-misvatting beschouwen we het als de werkelijkheid.
2. We zien iets, maar onze onbekendheid er mee zorgt ervoor dat we het als onwerkelijk beschouwen. En ook dan gaat de werkelijkheid aan ons voorbij.

Als ik naar sommige mensen kijk, dan komen soms de volgende zinnetjes bij mij naar boven: hij hoort het, maar hij hoort het niet...Hij ziet het, maar hij ziet het niet... Hij luistert maar hij luistert niet. Het lijkt of er dan Twee werelden zijn!
Stelling: Oriƫnteer je grondig op dat wat van buiten komt. Dat wat we denken te zien is vaak niet waar en dat wat wel tot de werkelijkheid behoort vegen we van tafel.