woensdag 14 oktober 2009

Symboliek


Bij het terugzoeken in mijn gedichten-archief zocht ik op het trefwoord 'jachtig dier' en toen het gedichtje boven kwam drijven zag ik dat hij Symboliek heette. De maalstroom en de losse eindjes houden op, wanneer je door een symbolische bril naar je leven kijkt. De symboliek zorgt voor verbinding en verbinding zorgt weer voor rust. Ik weet dat dit een moeilijk uitleg is, lees het gedicht maar, misschien komt hij wel gewoon bij je binnen.


Symboliek
(13-02-04)

Hoe kan je kiezen
voor de symboliek
als je de taal
niet kent

Als je niet voelt
maar denkt

Met denken
over
losse dingen

Moest ik
vanuit het niets
beginnen

En steeds maar weer
moest
alles kloppen

De maalstroom
in mijn hoofd
was niet te stoppen

In die tijd
ging ik
als een jachtig dier

Mijn pad
af
door dit leven

Maar symboliek
daartegen

De sprookjes
en verhalen
die staan op zich
en zijn compleet

Ik hoef
niet meer te zoeken
naar dat
wat noch ontbreekt

Zij wijzen mij de weg
via
de diepte van mijn ziel

Dat is het punt
waar alles
samenviel

marleen ©