woensdag 22 april 2009

Leuk of belangrijk

http://www.vlindertjevrolijk.nl/?menu=category&categoryID=232024
We zitten in het tijdperk van leuk. Leuk lijkt steeds het criterium te zijn waarop ik en de ouders om mij heen beslissen of we wel of niet iets met de kinderen gaan doen. Natuurlijk is het ook fijn als dingen leuk zijn, maar dat is mijn inziens niet het enige criterium.

Als tegenhanger tegen de Nintendo, de WII en de Computer, wat vooral op leuk focust, zijn er ook nog andere dingen die belangrijk zijn. Soms is het gewoon goed om dingen te doen omdat ze belangrijk zijn. Omdat ze er bijvoorbeeld voor zorgen dat we als gezin even met elkaar zijn en de verbinding kunnen ervaren of dat we iets ondernemen om te weten hoe mensen uit andere culturen leven. Kennismaken met kunst en muziek, zodat ook deze wereld voor de kinderen ontsloten wordt. Weten dat er filosofen en dichters waren die nadachten over de zin van het leven. Kennismaken met de bijbel, een aantal verhalen hieruit horen en weten hoeveel invloed dit boek op onze westerse cultuur heeft. etc.

Je kunt dus ook dingen met elkaar doen vanuit iets heel anders dan LEUK. Het is heel legitiem om de kinderen vanuit dit oogpunt ook ervaringen te laten opdoen. En ze mee te nemen, ook al protesteert de LEUK- generatie.

Dit diepe besef geeft mij veel kracht om ze eens mee te nemen naar een Opera of het NNO, ze af en toe mee te nemen naar het Museum. Bij een lange autoreis ook een half uurtje naar de bijbel van Nico ter Linden te luisteren. Op zondagochtend de Matheus Passion op te zetten, wanneer ze met de duplo spelen etc. Ik wil mijn kinderen echt meer bieden dan Donald Duck en Mario Cart! Het leven is zoveel rijker en daar wil ik ze mee laten kennismaken.

Terwijl ik deze Column schrijf hoor ik de volgende opmerking van Doekle Terpstra op radio 4. "We namen de kinderen mee op sleeptouw en dit muziekstuk heeft mijn dochter ontdekt, omdat wij haar met Bach hebben laten kennismaken. Ik had vroeger nooit gedacht dat ik ooit twee uur lang met zoveel plezier naar een klassiek muziekstuk zou kunnen luisteren."
Begrijp me niet verkeerd; leuk en plezier is heel belangrijk, maar het kan ook te eenzijdig worden. Voorleven is natuurlijk altijd het belangrijkste en ook op mijn Weblog wil ik hierin graag voorgaan en een lans breken. Afgelopen maandag bij de Mindfulness luisterden we naar een Nocturne van Chopin. Een heerlijk stuk om vandaag de dag mee te vervolgen. Klik op onderstaande link als je nog drie en een halve minuut de tijd hebt http://www.youtube.com/watch?v=76TgbcdIRyE