woensdag 13 mei 2009

Bewustzijn toevoegen aan de ervaring


Tekening uit:http://job.vlan.be/ Soms krijg ik als reactie op mijn Columns .. Marleen wat doe je toch veel. Nee !! niet waar, ik doe helemaal niet veel. Integendeel, ik doe eigenlijk heel weinig! Maar de dingen die ik doe, doe ik met aandacht. (ook niet altijd hoor). Ik maak van mijn activiteiten een ervaring. Door ze niet alleen te doen, maar ook door er op te reflecteren. Eigenlijk als toeschouwer naar de ervaring te kijken en er op die manier bewustzijn aan toe te voegen.

‘Een voetbal wedstrijd kun je fluiten, maar je kunt daarnaast ook kijken naar de manier waarop je dat doet en daarop bewustzijn krijgen ’ (Column 10 Mei).

Om bewust te worden is het zelfs een voorwaarde om niet teveel te doen. Doe je dingen te snel en doe je teveel, dan vlieg je over de essentie heen. Onthaasting, vertraging en verdieping, dat zijn de voorwaardes om bewust te worden.

Oriƫntatie: Hoe doe jij dat? Ga je activiteiten eens na, wat doe je allemaal op een dag en wat vind je er eigenlijk van om dit allemaal te doen? Sta je wel stil bij de dingen die je doet? Heb je er enig bewustzijn op? Wat zou je eigenlijk willen?

Stelling 1: Gooi er een aantal activiteiten uit, die je eigenlijk niet zoveel opleveren. (zeker die activiteiten die uit gewoonte of traditie voortkomen).
Stelling 2: Behoud mensen die je inspireren en gooi wat mensen uit je netwerk waar je niet zo veel aan hebt. (uiteraard zonder te kwetsen)
Stelling 3: Beperk je tot een aantal kern activiteiten en zoek daarin de verdieping. .