donderdag 28 mei 2009

Waar tussendoor?


Met een koele blik zei hij: 'Ik heb slecht nieuws voor u mevrouw Slebos, de radiateur is stuk en die moet ik bestellen. Pas eind volgende week is de auto weer klaar 'en' vervolgde hij 'ik heb geen leenauto en er is geen fiets'. (Ach ja.. een beste man, hij is gewoon de boodschapper van het slechte nieuws.) Opeens stond ik daar met lege handen, geen auto meer en lopend naar huis! De Rijksstraatweg is gelukkig mooi en lang genoeg om een Column te overdenken.

Vanochtend had ik een thermoskan klaargemaakt en me voorgenomen om eerst de kids af te zetten en vervolgens de natuur op te zoeken. Toen ik eindelijk een plekje had gevonden, reed ik met mijn auto over een paaltje heen. GATVER!! direct naar de garage en daarna dit slechte nieuws. Mijn hele planning loopt door de war voor vandaag en voor het Pinksterweekend.

Planning, Gister aan de ronde tafel spraken Y. en ik er nog over. We plannen –alsof ons leven maakbaar is- en als er iets tussendoor komt ben ik gefrustreerd omdat het universum mijn planning heeft gedwarsboomd. Tussendoor….. maar waar dan tussen door? ja … tussen mijn planning door. Ik plan mijn leven en alles wat niet bijdraagt aan deze planning is er tussen door. Alsof dat er niet bij hoort! Ja vanuit een maakbaar perspectief op het leven ervaar je dit zo. Maar is ons leven wel maakbaar? Is juist dit niet de oorzaak van veel lijden? Ik geloof steeds minder in de maakbaarheid van mijn leven. Mijn leven leeft zichzelf en IK kan meegaan op dit leven. Hoe moeilijk is het toch om deze Switch te maken. Om de regie over mijn leven los te laten en vertrouwen op het autonome individuatieproces. En met het loslaten van de regie kan ik mij niet meer vastklampen aan de schijn-controle en schijn-veiligheid die de schijn-regie met zich mee draagt. (het is allemaal illusie )

Als ik de Regie loslaat, word ik de toeschouwer van mijn leven en gebruik ik mijn energie voor bewustwording. (Mindfulness)

Een belangrijk –doch peperduur- inzicht!

Oriƫntatie: Kijk eens in jouw leven? denk jij ook dat je leven maakbaar is? En ben je ook hogelijk gefrustreerd wanneer jouw planning gedwarsboomd wordt?