dinsdag 5 mei 2009

Mindfulness: Zijn versus Doen


Mijn moeder vertelde laatst dat ik op mijn 12de jaar eens tegen haar had gezegd “Het lijkt me helemaal niet erg om oud te worden; dan kan ik gewoon op een bankje in de zon gaan zitten en kijken wat er om me heen gebeurd

Maar met de tijd ben ik deze rust kwijt geraakt en net als de meeste van ons, ben ik hiermee van de Zijns modus in de Doe Modus geschoten. Ja… de tijd (opvoeding, school, werk, presteren, carriere etc.) zorgt ervoor dat we ons Zijn verliezen en we denken dat het leven alleen nog maar uit Doen bestaat.

Maar gelukkig… Zijn komt langzaam maar zeker terug. Gewoon zitten en luisteren naar mooie muziek, kijken naar de bomen, de wind en de vogels. Genieten van een lekkere maaltijd of een wandelingetje maken.

Het zijn die gewone dingen die –wanneer we ze met aandacht doen en zonder illusie of pretentie- ons echt gelukkig maken. Dat is het geluk van de werkelijkheid.

Orientatie: hoe sta jij hier in? Ben je alleen aan het rennen (doen) of lukt het je om te genieten van de kleine eenvoudige pretentieloze dingen van het leven.
(pas op: veroordeel je zelf niet, het gaat alleen om bewustwording)