woensdag 13 mei 2009

De slang bijt in zijn eigen staart

http://www.animamundi.eu/ Oeroboros, is een figuur uit de Alchemie. De Oeroboros is een slang die zichzelf in de staart bijt.


In een van zijn boeken, schrijft Eckhart Tolle dat hij na een vreselijke wanhopige nacht de volgende ochtend verlicht wakker werd. En toen hij zag hoe de wereld in elkaar stak, moest hij er verschrikkelijk om lachen. Hier moet ik vaak aan denken! Met zijn allen worden we op een of andere manier enorm voor de gek gehouden (of houden we ons zelf voor de gek). Ik heb m nog niet, maar ik weet wel dat het te maken heeft met een slang die in zijn eigen staart bijt.

Morgen ga ik mee op schoolreisje; een nachtje kamperen met groep 6. Vanavond was ik er met mijn hoofd niet zo bij. Ik zat heel erg in mijn hoofd ( en dat voelt niet fijn) en ik moest allemaal uiteenlopende dingetjes regelen; voor mijn werk, het schoolreisje, de opvang van mijn andere zoon en bovendien wilde ik de Column nog schrijven. Het was rommelig in mijn hoofd, het was teveel, ik kon er geen controle op krijgen en ik was niet gefocused. Binnen in mij was het rommelig, maar ook het contact met mijn zoon verliep rommelig. Hij luisterde niet, hij bleef terug komen op dingen die geweest waren, hij schoot achter elkaar in diverse emoties ..

Titel: vervlogen energie http://www.kramer-kunstwerken.nl/

Stel je voor dat we afstand nemen van de ervaringen an sich (de vorm) en we zouden van deze rommelige situaties een beeld maken. Ik stel me voor dat de onderdelen uit elkaar schieten en dat er weinig samenwerking en eenheid in het beeld zit. Maar het belangrijkste is dat ik denk dat het beeld van de twee situaties -binnen en buiten- gelijk zijn aan elkaar. De vorm lijdt ons echter zo af dat we het niet zien. het abstracte beeld van de kunstenaar brengt ons daarom dichter bij de werkelijkheid. Er is geen verschil tussen binnen en buiten.

Kijk … de schaterlach van Eckhart Tolle kan hier wel eens mee te maken hebben.

Experiment 1: Ga in je verbeelding terug naar die keer dat jij zag dat een klein poesje zichzelf in de staart beet. En schrijf even op wat je toen dacht.

Experiment 2: Doe eerst experiment 1, voordat je verder leest. Nu mag je die woorden die je net hebt opgeschreven op je eigen leven toepassen. Spreek ze maar uit als ‘In mijn leven ben ik ……… ‘

deze column is niet af... het is nieuwe bewustzijn dat weer langzaam vorm gaat krijgen.. Ik pak de eerste glimp op door het op te schrijven. Teruglezend, zie ik ook dat de Column rommelig is. Maar dit zal m toch moeten worden, want het is al laat. Een fijne dag lieve lezers.