dinsdag 26 mei 2009

Hartcoherentie

Voor het tijdschrift Keerpunt, ging ik gisteren op bezoek bij J., een collega in Drenthe. http://deklaproos.net/deklaproos.htm Het was een inspirerende bijeenkomst en hij liet me iets interessants op zijn computer zien. Onlangs kwam de wetenschap met nieuwe kennis omtrent het Hart. Rondom hert hart blijken zich hersencellen te bevinden. Een sterke relatie tussen hart en hoofd is hiermee aangetoond. En het dualisme ( ingezet door de filosoof Descartes)- die een scheiding aangeeft tussen het denken en de emotie- wordt hiermee in een ander licht gezet.

Experiment: Aan mijn oor kreeg ik een hartslag meter, die met de computer verbonden was. Kijk maar eens naar het patroon. De computer laat eerst mijn grillige hartslag zien toen ik benieuwd en wat onwennig achter de computer ging zitten. Daarna vroeg hij me om mij op mijn ademhaling te concentreren en het patroon werd direct minder grillig. Het patroon veranderde onmiddellijk toen hij me vroeg een moeilijke rekensom op te lossen (25 maal 73). Daarna moest ik mij weer op mijn ademhaling concentreren en er kwam weer een ander patroon.
(klik o plaatje)

Het was een kort experimentje, maar wat ik heb gezien is dat de hartslag onmiddellijk beïnvloed wordt door gedachten. Mindfulness is natuurlijk op deze kennis gebaseerd, maar om het even via zo’n eenvoudig experimentje zelf te aanschouwen is heel prettig!

Orientatie: kun jij in je hart een relatie voelen tussen enerzijds je denken en anderzijds le emoties? Probeer het maar eens uit. Denk aan iets fijns en concentreer je op je hart of denk aan iets naars en concentreer je op je hart.