woensdag 12 augustus 2009

Handelen vanuit het denken of handelen vanuit zijn


Verbeelding: Methodisch werken
In Portugal heb ik ervaren dat je kunt handelen vanuit het Hier en Nu. In tegenstelling tot je denken, moet je dan je onbewuste handelen de ruimte geven. Meestal hebben we een plan, dan gaan we denken over de stappen die we moeten zetten en vervolgens doen we wat we bedacht hebben. Dat noemen we methodisch werken. Methodisch werken was vroeger een van mijn specialiteiten. Met verve heb ik dit destijds aan mijn studenten overgedragen. Methodisch werken staat eigenlijk lijnrecht tegenover ‘handelen vanuit het Hier en Nu’. ( we moeten het kind niet met het badwater weggooien en methodisch handelen is zeker nuttig, maar het is slechts een kant van de zaak).

In Portugal raapte ik heel onbewust die materialen op, die ik later nodig bleek te hebben voor mijn kunstwerkjes. Ik had de opdracht nog niet gekregen, maar het materiaal was al verzameld. (Voor mij liep oorzaak en gevolg hier omgekeerd). Als je uit je denken en je pijn stapt en in het Hier en Nu gaat zitten, dan geef je je onbewuste de kans de dingen te doen die precies goed voor jou zijn. Dan voelt het alsof alles mee werkt; met andere woorden dan loop je op je pad. Het is heel subtiel en het vergt enige oefening om dit te ervaren.

Voor een cliĆ«nt haalde ik het boek ‘de kracht van het Nu’ van Eckhart Tolle uit de boekenkast. Of …..haalde ik hem ook voor mijzelf uit de boekenkast. Van daaruit besloot ik er maar weer eens wat uit te gaan lezen. Ik sla het boek willekeurig open en begon te lezen. En jawel hij viel open bij hoofdstuk 8, het hoofdstuk over relaties tussen man en vrouw. precies wat ik nodig had.

Tip: Ga vanuit dit voorbeeld niet direct proberen dit te rationaliseren, (dat is helemaal niet moeilijk). Veel meer heb je er aan om zelf op onderzoek te gaan naar dit fenomeen. Mij heeft het wel twee jaar gekost om dit te kunnen ervaren. Voor mij waren de zinnen: Adem ik of word ik Geademd en Dans ik of word ik Gedanst de aanleiding om op onderzoek uit te gaan.
En nu voortmaken.... want we gaan nog even een nachtje naar de Camping