maandag 1 juni 2009

De zaken 180 graden omdraaaien

Lange tijd dacht ik -net als vele zoekers me met mij- dat bewustwording een exclusieve aangelegenheid was. Iets waar de meeste mensen niet mee bezig zijn en iets wat uitzonderlijk is, wanneer je er wel mee bezig bent. Nee … vertelden de vogeltjes van het Drouwenerzand aan mij, toen ik even in alle rust bij ze ging zitten. Je af vragen wat de zin van je leven is, waarom je op de aarde bent gekomen en nieuwsgierig zijn naar het mysterie zelf, zijn de meest authentieke en meest logische vragen die iemand zichzelf kan stellen. En direct ook het meest logische waar een mens in zijn leven mee bezig kan zijn.

Op het Drouwenerzand heb ik mijn vooronderstellingen omgedraaid. Mensen die op zoek zijn naar de antwoorden van het bestaan, die vormen de norm. En mensen die maar door draven en deze vraag systematisch uit de weg gaan, die vormen de afwijking.

Dingen omdraaien … dat geeft een nieuw perspectief.... mijmer ... mijmer... misschien moeten we dat wel doen wanneer we de werkelijkheid willen zien.



Foto: http://www.alter-conflictmanagement.nl/NL/Besluitvorming.aspx

Experiment: wanneer je vandaag bij jezelf een vaste overtuiging tegen komt, probeer deze dan eens vanuit de andere kant te beredeneren ( speel eens de advocaat van de duivel)