vrijdag 19 juni 2009

Model- Slebos

Ik weet het nog van mijn HBO-V opleiding 'De Black Box van de behavioristen'. Het behaviorisme is een stroming binnen de psychologie en de filosofie. Het behaviorisme onderscheidt zich van andere stromingen in de psychologie omdat het zich alleen richt op observeerbaar gedrag en van daaruit een psychologische theorie vormt. De mens is voor de behaviorist een 'black box' en dat wil zeggen dat ze zich niet bezig houden met gedachten, gevoelens en emoties. Hoewel mijn transpersoonlijk visie geheel verschilt van de behavioristen, vind ik het model wel aansprekend. Je stopt iets in de mens, de mens doet er iets mee en vervolgens komt er wat uit. En daarna start de cyclus opnieuw. (Column van 16 juni). Ookal is een model een slap aftreksel van de werkelijkheid, toch geef ik hier mijn model. (Klik op model)




Een bekende uitspraak van de boeddhistische monnik Thitch Nathan is: ‘Your life is your message’ . En als ik dat vertaal naar het bovenstaande model, dan kun je zien dat een mens alleen maar kan groeien door zijn leven te leven. In dit model staat de OUTPUT centraal en de Input is ondergeschikt aan de Output. Sterker nog alleen de Output zal de kwaliteit van je leven (Input) vergroten.

Als je uitgaat van dit ontwikkelingmodel, dan begrijp je ook dat elke fase genoeg tijd en aandacht nodig heeft. Het is heel belangrijk om te rusten, om te overdenken en te mediteren. En vervolgens geeft het veel voldoening wanneer je jouw persoonlijke groei en nieuwe inzichten ' in de wereld zet'. In onze samenleving is de balans een beetje zoek. We richten ons voornamelijk op de Input en er blijft weinig tijd over voor de verwerking, laat staan dat we aan de derde fase toekomen. Mensen die nieuwe dingen creƫereen noemen we Kunstenaars en deze derde fase is de kunstenaar die in ieder van ons schuilt! : schrijven, schilderen, tekenen, fotograferen, vertellen, musiceren, zingen, acteren etc.

Oriƫntatie: herken je deze groei cyclus in jouw leven? En hoe is jouw tijdsindeling? Heb jij jouw talent al ontdekt?