zaterdag 6 juni 2009

Kennis versus Wijsheid

Schilderij: Ganesha, de hindoestaanse God met het olifantenhoofd van de kennis en de wijsheid.
Ik sprak met F, ze is de 70 al gepasseerd en nog steeds is ze gefocussed op kennis. Kennis en wijsheid, het zijn twee verschillende dingen. Van oudere mensen wordt vaak gezegd dat ze wijzer worden, naarmate ze ouder worden. Maar ik geloof niet dat ouderdom en wijsheid per definitie samen gaan. Wijsheid komt met de jaren, maar als je tijdens je leven steevast de andere kant blijft opkijken (naar buiten en weg van jezelf), dan kan de wijsheid zich niet aan je openbaren.

Via Kennis kunnen we toegang krijgen tot alle mogelijke spiegelingen van de kern (zie column van gisteren) maar de Wijsheid laat je bijvoorbeeld zien dat het hier om spiegelingen gaat. Kennis alleen is slechts de helft, de wijsheid maakt het compleet.

In mijn leercarrière heb ik heb een lange studie weg gevolgd en ik weet nog goed dat ik een aantal jaren geleden voorde keus stond om weer een nieuwe opleiding te gaan volgen. Diep van binnen wist ik dat dit alleen maar meer van hetzelfde zou zijn. Ik vond dat ik genoeg kennis bezat en ik wilde geen kennis meer aan mijn arsenaal toevoegen. Nu wilde ik begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt, en begrijpen waarom ik op deze wereld ben gekomen.

Oriëntatie: Als je een vaste lezer van deze weblog bent, kan het eigenlijk niet anders dan dat je ook ergens bij dit punt bent. Nog meer Kennis vergaren of bewustzijn en wijsheid aan je kennis toevoegen. Hoe zit dat bij jou?