woensdag 10 juni 2009

Enkel oefenen


Gisteren in de Mindfulness groep spraken we er nog over. Het is zo ongewoon om iets te gaan doen, zonder dat je er een doelstelling aan verbonden hebt.

Ik vraag alle deelnemers en ook mijn cliƫnten of ze elke dag een kwartier kunnen reserveren om een Mindfulness oefening te doen. Dat is mijn laagste bod. Oefenen als doelstelling op zichzelf. Wanneer jij de discipline kan opbrengen om elke dag een kwartier te gaan zitten en te mediteren is je opdracht volbracht.

Het bijzondere is dat we hier Oefenen tot doelstelling verheffen. Veel meer zijn we gewend om andere doelstellingen te formuleren
Tot rust komen
Mijn aandacht er bij kunnen houden
Me ontspannen voelen

Nee…. daar gaat het niet om, de essentie van Mindfulness is dat we bewust worden. Soms betekent dit , dat we rustig worden. Een andere keer betekent dit dat we de onrust in ons hoofd zeer sterk ervaren en de volgende keer voelen we hoe snel ons hart te keer gaat. Allemaal geslaagde oefeningen want…. we hebben bewustzijn gekregen op interne processen

Lieve lezers kunnen jullie begrijpen dat het bij Mindfulness onmogelijk is om doelstellingen te formuleren? We gaan ons immers openstellen voor onbewuste zaken! Door deze oefeningen krijg ik bewustzijn op gevoelens, gedachtes, patronen, circel redeneringen, opvattingen, mijn ademhaling, beelden, rust, spanning, ontspanning etc.

Een Mindfulness oefening kan dus niet goed of slecht verlopen. Het gaat enkel om bewustwording. De enige doelstelling die we onszelf stellen is: ik ga een kwartier per dag zitten en breng de aandacht naar binnen. Ik kijk als een milde niet oordelende toeschouwer met een open mind naar wat er binnen in mij gebeurd.

Meer niet... is dit niet een verademing?