zaterdag 24 januari 2009

Afstemmen op het universum

Wanneer ik afstem op het universum, staan alle stoplichten op groen als ik er aan kom. Ik zal woorden proberen te geven aan deze ervaring:

Vandaag was ik even de stad in om wat boodschapjes te doen en altijd beland ik dan ook in de klerenwinkels. Ik vind van mijzelf dat ik hier enigszins obsessief mee omga. Ik heb dan in mijn hoofd dat ik bijvoorbeeld een blauwe broek wil hebben en met een zoekende geest loop ik dan winkel in winkel uit om deze te vinden. Natuurlijk vind ik die broek niet en wordt het een obsessieve zoektocht die meer dan eens in een miskoop resulteert.

Voor mij kunnen kleren obsessief gedrag veroorzaken, maar er zijn legio andere vormen, zoals roken, make up, boeken, dates, drank, games, etc. De ene obsessie is niet beter of slechter dan de ander. Als je iets aan deze Column wilt hebben, probeer dan voor je verder leest, eerst jouw obsessie vast te stellen.

Vanmiddag in de stad probeerde ik een andere houding uit. In plaats van de zoekende houding, liep ik deze keer vanuit: ‘eens kijken wat het universum voor mij in petto heeft’ de winkel in. Niet zoeken wat ik wil, maar kijken wat er is. Bij de eerste houding is het EGO die heel hard zoekt naar wat hij wil en de tweede houding wordt gekenmerkt door 'afwachten wat er voor mij is'.

En waarachtig, vanuit deze houding staan de stoplichten op groen. Mijn planning loopt gesmeerd, ik vind het grijze vest (grondig afgeprijsd), waar ik al tijden actief naar op zoek ben. Ik ben op de goede plek in de stad wanneer ik vanuit het thuisfront gebeld word om nog iets mee te nemen. En op de terugweg naar huis kom ik precies langs die winkels waar ik nog wat moet kopen.
Experiment: probeer het ook eens uit.
Door een obsessie onder de loep te leggen wordt mijn gedrag uitvergroot. Toch staat deze houding niet op zichzelf, maar geeft het 'mijn houding ten opzichte van het leven' weer.
Vraag: Adem ik of word ik geademd