woensdag 28 januari 2009

Dualisme overstijgen


Deze Column schrijf ik voor de spirituele zoeker. Vandaag belde C. en door met haar te praten en hardop te denken, kon ik eindelijk helder krijgen wat voor mij het belangrijkste was op Ameland.

Inleiding: Velen van ons hebben het wel eens mogen ervaren, een moment dat je kon voelen dat alles goed was en dat je je met alles en iedereen sterk verbonden voelt. Dit duurt vaak een seconde en dan is het weer weg. En vanaf dat moment weet je met een stellige zekerheid, dat er meer is! Deze ervaring markeert vaak het moment dat we naar spiritualiteit op zoek gaan.
Deze ervaring is het moment dat ik de dualistische wereld (goed en fout) loslaat en even met het non-dualisme (alles is een) kennis mag maken. Deze ervaring is zo bijzonder en zo krachtig dat ik daar meer van wil ervaren. Vervolgens ga ik op zoek naar allerlei zaken die hier mee te maken hebben en er gaat een wereld voor mij open. Ik begin bijvoorbeeld met mediteren, ik ga Yoga doen, ik bezoek iemand die Reikie doet, ik ga Mandala’s tekenen etc. Gedurende dit proces krijg ik steeds meer bewustzijn en ik begin beter te begrijpen hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt.
En dan de valkuil... wat we als spirituele zoekers ook vaak doen is de dualistische wereld in de schaduw zetten. We keren ons af van bijvoorbeeld competitie, agressie, ongeduld, macht etc. Dat wil zeggen we gaan dingen afkeuren en beschouwen dat als ‘niet meer van ons”. ( Binnen Big Mind heet dit dis-owned) En precies dit fenomeen zorgt ervoor dat we nieuwe schaduw ontwikkelen en ons opnieuw ketenen en dus weer minder vrij worden.

Bij Big Mind heb ik heel goed begrepen dat het uiteindelijk de kunst is om de plaats van de overstijgende stem in te nemen. De Apex. Vanuit de Apex, ben je in staat afwisselend in het dualisme en het non dualisme te verblijven. Je voelt geen voorkeur voor het een of het ander, en je bent vrij om te kiezen.

Ieder mens zit in een andere fase en Ameland gaf mij persoonlijk de richting om mij nu specifiek te gaan richten op die onderdelen uit de dualistische wereld die ik in de schaduw heb gezet. Deze onderdelen te leren kennen, bestaansrecht te geven, te accepteren en sterker nog te omarmen. Pas als ik echt kan voelen dat Goed en fout echt niet bestaat (zie ook de Column Emptiness van gisteren), dan ben ik vrij!