zondag 25 januari 2009

Perspectief wisseling door identificatie

N.a.v. de retraite op Ameland
foto:http://www.westfriesgenootschap.nl/ De Zen meester Genpo Roshi sprak over een perspectief wisseling. Als je van perspectief kunt veranderen, kun je ervaren dat je veel meer bent dan je denkt. Ieder mens, maar ook ieder dier en zelfs ieder ding in deze wereld is een manifestatie van het 'alles omvattende'. Wanneer ik mij identificeren met een ander mens, een ander dier of een ding, dan valt de subject-object relatie weg en ben ik een met dat andere.

Het hele Big Mind proces gaat natuurlijk ook om 'identificeren met'. Je identificeert je met een stem, waardoor je zijn of haar standpunt begrijpt en daarmee deze stem bestaansrecht geeft.
Er zijn veel verschillende meditatietechnieken en Genpo Roshi reikte ons de volgende aan. Wanneer je gaat zitten mediteren, richt je dan op de ademhaling en word de ademhaling. Dit vraagt tijd en oefening, maar zo gauw je de ademhaling wordt, verdwijnt de object-subject relatie en verruimt je bewustzijn. Edel Maex, de auteur van Mindfulness -overigens ook een leerling van Genpo- hanteert een andere methode. Hij zegt “word de toeschouwer van de ademhaling’.Dit is ook een goede methode, er zijn veel wegen naar Rome!

Verder redenerend op deze identificatie theorie deed ik vandaag een experiment. Bij het afhalen van de was ging ik mij identificeren met de kledingstukken. Ik wisselde van perspectief en ging mij voorstellen wat ik nou wilde als ik dat T’shirt was. Dan wilde ik graag netjes opgevouwen worden en bij de anderen in de kast liggen. Als washandje wilde ik bij de anderen in het mandje liggen en de ene sok wilde graag in die andere sok gevouwen worden. Het opruimen van de schone was, bracht nu een nieuwe ervaring met zich mee.

Lieve lezers ik sta nog gewoon met beide voeten op de grond hoor, maar als ik wat nieuws wil beleven, dan moet ik buiten de lijntjes gaan. Nieuw bewustzijn vind ik alleen maar buiten mijn 'Comfort Zone'. Ga met me mee en probeer het ook eens uit, samen komen we verder.