maandag 5 januari 2009

Verhef een middel tot doel

Ja Marleen je hebt het wel steeds over het ‘Hier en Nu’, maar hoe doe ik dat nou concreet? Het is zo verleidelijk om alles op de automatische piloot te doen en ondertussen in mijn denken te gaan zitten.

Laat ik maar een voorbeeld nemen uit het Nu. Ik zit nu achter mijn bureau deze Column te schrijven en ik heb zin in een kopje koffie. Daarbij heb ik het kopje koffie tot doel verklaard en alle handelingen die er voor nodig zijn tot middel.

Onbewust patroon:
Middel:
opstaan, naar de koelkast lopen, melk kloppen, koffiepad er in doen, water er in doen, kopje pakken, melk opschenken, koffie inschenken.
Doel: Kopje koffie klaar !

Eckhart Tolle zegt ‘breng ‘Tegenwoordigheid’ in alle activiteiten die je doet”

Met andere woorden breng bewustzijn in de dingen die je doet. Laat ik eens beginnen met mijn eerste middel tot doel te verheffen:
Opstaan uit de stoel: ik breng al mijn aandacht naar het doel: opstaan uit de stoel.
Eerst rol ik de stoel naar achteren, dan buig ik mijn lichaam naar voren, dan leg ik mijn handen op de tafel, dan breng ik kracht in mijn bovenbenen en mijn knieeen en vervolgens til ik mijzelf omhoog ! …… IK STA
Naar de keuken lopen: Ik zet mijn voeten stap voor stap voor elkaar, ik voel dat mijn gewicht verplaatst, ik voel mijn voetzolen op de grond, ik houd mijn recht rug, ik veer bij elke stap door mijn knieën, ik zet tien passen en IK STA VOOR DE KOELKAST.

Als je goed kijk dan zijn deze beide bewegingen opstaan en lopen eigenlijk heel mooi. Ik zou mijn aandacht kunnen gebruiken om deze bewegingen te perfectioneren. (er zijn Zen-monniken die hun hele leven wijden aan het perfect afschieten van de kruisboog. Ze schenken vele malen per dag al hun aandacht aan deze oefening.)

Zover zijn we nog niet en om hier een begin mee te maken is het van belang langzamerhand te selecteren, reduceren en in te zoemen. Maar waarom zou ik dit in hemelsnaam doen?

Omdat 'Tegenwoordigheid' de enige weg naar verlichting is.

Experiment: ga hier vandaag eens mee oefenen, op je werk of thuis. Breng tegenwoordigheid in je activiteiten door middelen tot doelen te verheffen.