woensdag 21 januari 2009

Autonome processen

N.a.v. de retraite op Ameland. foto: http://www.molblog.nl/onderzoek/6411
Ik ben weer thuis en nu heb ik de tijd nodig om al mijn ervaringen te laten bezinken. Maar wat is nou bezinken? Als ik mij dit zo afvraag, dan voel ik dat dit proces zich momenteel in mijn hoofd en lichaam afspeelt. Belangrijk daarbij is dat ik hier niets voor hoef te doen Het is een autonoom proces. Ik ben zo geneigd om te denken dat ik zelf inspanning moet leveren voor alles wat ik wil bereiken. Een autonoom proces is een nieuwe ervaring. Ik (het zelf) hoef dus niks te doen om het te laten geschieden. De wereld ontvouwt zichzelf.
Mijn hele verblijf op Ameland was een en al vloeiend. Je zou kunnen zeggen, ‘alle stoplichten stonden steeds op groen als ik er aan kwam’. Alles liep geolied, de opvang van de kids was zo geregeld, de reis met bus, trein en boot liep helemaal gesmeerd, het huisje was perfect, ik was steeds overal precies op tijd etc. Het leek wel alsof ik mij had afgestemd op het universum. Ik deed de dingen, niet vanuit planning of controle maar vanuit iets als vertrouwen.

Ik begin het volgende te zien: als ik mij op de kracht van vertrouwen door het leven begeef ( keus) dan stem ik af en kost het leven me weinig inspanning. Wanneer ik mijn leven vanuit Ego wil plannen, kost dit stress en inspanning. De mens heeft de keus om planning en controle los te laten en te kiezen voor vertrouwen en overgave.

Stelling: De wereld ontvouwt zich volgens haar eigen plan en mijn idee dat ik dit zou kunnen beïnvloeden is slechts een illusie. Mijn vrij wil kan echter wel kiezen voor vertrouwen en overgave.