donderdag 22 januari 2009

Richting geven

O. werd vandaag wakker met overstromende levensvreugde. Hij riep: 'Mam ik ben zo blij' en hij holde door de kamer en wist niet wat hij met zijn blijdschap moest. Het sloeg over op ons allemaal! Als er iemand vrolijk, blij en liefdevol is dan heeft dat blijkbaar effect op alle mensen om hem heen. Met onze daden en presentaties hebben we – zonder dat we het vaak in de gaten hebben- veel invloed op de mensen om ons heen. We zetten de toon, geven richting en we inspireren.

Zo ook de muziek juf van de GSV. Ze is de afgelopen weken in alle klassen bezig geweest met het muziek stuk Peer Gynt van Edvard Grieg. Bij het stuk 'ïn the hall of the mountain king' (2,29 minuut) http://nl.youtube.com/watch?v=fzyi3C4gNnE leerden de kinderen de tekst :

‘Kijk Peer Gynt slaat op de vlucht
Vliegensvlug op de vlucht.
Kijk Peer Gynt slaat op de vlucht
Hij rent echt als een speer

En met de opzwepende muziek zingen ze deze tekst steeds sneller mee. S. had zoveel lol gehad in deze muziekles dat hij speciaal bij Opa de CD had geleend. Gistermiddag heeft O dit stuk wel 10 keer achter elkaar opgezet en is er lekker op gaan dansen en springen. En toen het vanochtend weer mijn beurt was om alle buurkinderen naar school te brengen moest de CD mee in de auto. Iedereen kende de tekst en we hebben heerlijk gezongen met elkaar. En dit allemaal dankzij het enthousiaste initiatief van Juf Nanda. (Dank je wel Juf!) Maar er is ook iemand of iets geweest die dit muziekstuk weer aan Juf heeft aangereikt en uiteindelijk heeft Edvard Grieg het stuk moeten componeren en daar zijn ws. ook weer heel veel dingen aan vooraf gegaan. Als we zo terugredeneren dan wordt het duidelijk dat alles met elkaar verbonden is. Dat betekent dat elke stap die ik zet en alles wat ik doe direct invloed heeft op de toekomst voor mij en anderen.

Stelling: Zet je talent in, want met mijn enthousiaste durf en daden kan ik inspirerend zijn voor anderen en draag ik bij aan gebeurtenissen in de toekomst.

Stelling: Iets simpels als een glimlach, een complimentje geven, een praatje maken of een grapje maken kan al zoveel betekenen voor mijn omgeving en uiteindelijk van grote invloed zijn.