woensdag 14 januari 2009

De eerste dag

In Leeuwarden zag ik al veel mensen met zware koffers, wachten op de bus naar Holwerd. Friesland lag gisteren in zeer zware mist en ik moest onwillekeurig denken aan het boek ‘The mist of Avalon’ Met de boot vertrokken we naar Avalon en de Vrouwe van het meer kwam ons halen!

Er zijn meer dan 300 deelnemers aan deze ‘gathering’ en de gasten komen van over de hele wereld. Gisteravond was de openingsceremonie en Genpho Roshi ( de grote leider) heeft ons laten kennismaken met zijn Successors. Ik begrijp nu dat dit zijn leerlingen zijn aan wie hij de transmissie heeft overgedragen. Hij heeft veel data genoemd en veel moeilijke namen van allemaal Jpanse ancestors uit hun traditie. En bij al deze mensen gaf hij leuke anekdotes. Heel bijzonder om dit allemaal mee te maken. ... Echt even in een andere wereld!
We zijn allemaal prima gehuisvest en ik zit met 6 leuke dames in een bungalow, ze komen uit Belgie, Denemarken, Zwitserland en Nederland. Het gaat heel gemoedelijk en iedereen gaat zijn gang. Ook heeft iedereen een taak gekregen en ik zit in de groep die verantwoordelijk is voor het organiseren van de Zendoruimte. De Zendo is de zaal waar we mediteren en waar de workshops gegeven worden.
Vanochtend ben ik samen met 300 andere mensen om 5 uur opgestaan en hebben we twee uur gemediteerd in de Zendo. Geheel en al vanuit een Japanse Zen traditie met een uitgebreide ceremonie. Prachtig om mee te maken al die rituelen: buigen, kaarsen, wierook, klankschalen, chanten et. Het koste me vanmorgen wel grote moeite om mijn ogen open te houden, alle pijntjes kwamen voorbij en regelmatig werd ik mij er van bewust dat ik weer in mijn denken schoot. In zo’n grote groep met een groot aantal leraren met veel bewustzijn, gaat het wel veel makkelijker, dan in je eentje thuis.
Deze Column geeft jullie eerst een beetje beeld van de gehele entourage en morgen word ik wat inhoudelijker. Dan zal ik wat schrijven over de speciale techniek die Genpho Roshi heeft ontwikkeld. Dez techniek heet Big Mind en vanmiddag hebben we de eerste workshop Big Mind gehad. Erg interessant. Nu weer voortmaken, want om half 8 is er weer een talk van een van de teachers.