dinsdag 6 januari 2009

Geen wolkje aan de lucht


Ik ga nog even door op het “Hier en Nu”
Ik kijk uit het raam en zie een strak blauwe lucht, maar als ik nog beter kijk dan zie ik toch ook wat witte sluiter wolken door die blauwe lucht heen gaan. De natuur draagt een heleboel wijsheid in zich. De strakblauwe lucht, de rimpelloze zee en het kristalheldere water, het staat allemaal symbool voor een mens die zich helemaal in het 'Hier en Nu' bevindt. Heel af en toe kun je dit ervaren, maar meestal zorgt een zuchtje wind toch voor een rimpeling in het water. Een flard van een gedachte kun je zien als de eerste steen die weer in het water wordt gegooid en als je niet Tegenwoordig bent, dan duurt het niet lang of er waait weer een flinke storm op het water.

Wil je iemand helpen die in de problemen zit, dan is het van belang om 'Tegenwoordig' te zijn. Want alleen dan kan ik uit de illusie van het denken stappen en mij verplaatsen naar de werkelijkheid van het 'Hier en Nu'.
Experiment: wanneer er vandaag iemand je hulp inroept bij een probleem, probeer dan eens contact te maken vanuit de Tegenwoordigheid. Breng je aandacht naar je ademhaling zodat je helemaal aanwezig bent en luister naar haar of zijn verhaal.