vrijdag 9 januari 2009

Bewust worden van jouw talent

Ben ik wel bezig met mijn talent? Dit is een goede vraag die je jezelf af en toe kunt stellen. Ben ik datgene aan het doen wat ik echt leuk vind, wat me goed af gaat en waar ik met plezier in kan groeien? Of doe ik dit werk of deze sport omdat ik denk dat dit bij mij past of dat ik denk dat dit goed voor me is. En deze ideeën kunnen hardnekkig en onbewust zijn.
Wanneer het woord talent valt, moet ik altijd denken aan het verhaal uit de bijbel over talenten. De meeste lezers zullen dit verhaal wel kennen. ‘Drie mannen krijgen respectievelijk 1, 2 en 5 talenten (lees euro’s) en over een jaar wordt gekeken wat ze er mee gedaan hebben. De een gaat er mee aan het werk en verdubbeld het bedrag en de tweede stopt het in de grond en haalt het er na een jaar weer onveranderd uit! Mijn aandacht gaat uit naar deze laatste man.
Ik heb niet veel bijbelkennis hoor, maar dit verhaal is bij mij blijven hangen. Als ik dingen ga doen die niet aansluiten op mijn talent, dan stop ik mijn talent in de grond. Ik gebruik mijn energie dan voor activiteiten die eigenlijk niet bij me passen. Ik vergooi mijn talent!

Ieder mens heeft zijn talent en het goede nieuws is.... Als je met jouw talent bezig ben dan werkt alles mee en kun je tot grote hoogte komen. Maar helaas zijn onze talenten vaak verborgen onder dikke mist. In ieders persoonlijke geschiedenis zijn zoveel dingen gebeurd die je op een dwaalspoor hebben gezet. Neem bijvoorbeeld: de wensen van je ouders die ze op jou projecteerden, de ondermijnende opmerkingen van onderwijzers, onjuiste besluiten die jij hebt genomen op basis van slechte voorbeelden of overgedragen opvattingen over wat jij zou moeten doen.

Je kunt je talent terugvinden door bewust te worden van dit -vaak nog onbewuste- proces van jouw persoonlijke geschiedenis.

Experiment: ga eens vrijuit brainstormen over datgene waar jij enthousiast en vrolijk van wordt? Daarbij is het belangrijk dat alles kan en dat er geen beperkingen zijn.
Experiment: laat vervolgens de gedachte eens toe dat je alleen nog maar bezig mag zijn met jouw talent en dat je alle andere ballast weg mag gooien. En word je dan bewust van de blijdschap die je bij deze gedachte voelt opkomen.

Omdat werkelijk alles jouw talent kan zijn, vond ik het moeilijk om hier een geschikte afbeelding bij te vinden! Dit prikkelbolletje staat symbool voor deze oneindigheid aan mogelijkheden.