woensdag 25 maart 2009

De diepte in.

Regelmatig komen cliënten bij me op bezoek en dan zeggen ze: ‘er is niks vandaag, het gaat goed met me’. Het is dat ik een afspraak met je heb staan, anders was ik niet gekomen.

Er is niks vandaag, suggereert dat er op andere momenten wel iets is, maar vandaag niet. Alsof het mogelijk is dat er gisteren iets was, wat vandaag op een of andere manier verdwenen is. Maar waar is dat dan naar toe gegaan?

Eigenlijk is het juister om te zeggen: 'gisteren voelde ik me neerslachtig, maar ik heb me weer hersteld'. 'Via afleiding heb ik de nare gevoelens weer naar beneden kunnen drukken, zodat het lijkt alsof het er niet meer is'. (keur dit niet af, dit is op zijn tijd ook prima) Op de eerste oppervlakkige laag, kunnen we ons voor langere tijd oke voelen en op dat moment is er weerstand om de diepte in te gaan!. Want in de diepte, kom je ook altijd je pijn weer tegen. maar.. alles wat er is, is er altijd in het Hier en Nu en kan niet verdwijnen. Als we het wegdrukken, kan het op elk ongewenst moment weer 'toeslaan', door er mee aan het werk te gaan (bewustwording en acceptatie ) verliest het zijn negatieve invloed op jou.
Problemen zijn vaak de aanleiding om bij me te komen, maar deze mensen zijn niet ziek. Het is volstrekt normaal om - rond je vijf en dertigste- te voelen dat je dit leven niet meer wilt en het diep van binnen heel anders wilt gaan doen. Gelukkig zijn zij, die stappen zetten en begeleiding zoeken. De 'eersten' zullen de laatste zijn en vice versa........
Gelukkig maar dat we vooraf vaak een afspraak maken.!