woensdag 4 maart 2009

De polariteiten bij elkaar brengen


Foto: http://thibetstuinen.punt.nl/?a=2004-07 Met de zangles en de pianoles werd ik mij er van bewust, dat ik voorkeuren heb ontwikkeld voor klanken. Mijn interesse ligt bij de middelste klanken en mijn aandacht gaat minder uit naar en ik voel zelfs een lichte afkeur voor de hoge en lage klanken. Dus … zelfs op zoiets neutraals als klank, heb ik al een voorkeur ontwikkeld.

Als ik mijn voorkeuren verder onder de loep neem, dan merk ik dat ik werkelijk overal voorkeuren heb. In kleur, muziek, vorm, geur, beeld, het weer, eigenschappen, vaardigheden, emoties….
Met het vaststellen van al die voorkeuren, kom ik in de dualiteit terecht. Ik deel de wereld op in goed en fout, fijn en niet fijn, mooi en lelijk etc. Ik ga mij hechten aan de zonkant en ik keer mij af van de zogenaamde schaduw. En precies hiermee begint het lijden. Ik ga oordelen, ik heb al mijn energie nodig om in de zon te blijven en de schaduw buiten te houden. Daarmee ben ik mijn mogelijkheden enorm aan het beperken.
Beperking ©
(mei 2003)

Wat is het leven waard
als niets mij meer verrast
als alles is gepland
en goed en fout staat vast

Het oordeel sluit de wegen af
er is geen kans meer voor de creativiteit
het oordeel is beperkend
ik word een doolhof doorgeleidt

Steeds maar bezig zijn met later
het heden telt niet meer
de routine, de patronen, het leven lijkt een puzzel
het is afgesloten, er is geen opening meer

Marleen
Door wat meer los te komen van sterke overtuigingen en voorkeuren (acceptatie en mildheid) plaveien we de weg om buiten de comfort zone te gaan kijken. Binnen de Mindfulness oefeningen kan ik dit oefenen door elk gevoel en elke ervaring even veel aandacht te geven. Ik kan het toepassen op muziek, door elke klank gelijk te waarderen en aandacht te geven. (maar het kan natuurlijk op elk gebied, waar je een onderdeel verwaarloost).
Oriƫntatie: Hoe zit dat bij jou met je voorkeuren en afkeuringen? Hoe zou jij de kracht hier wat van af kunnen halen? Welke schaduw zou jij wat meer aandacht kunnen geven en daarmee in het licht kunnen zetten?