dinsdag 24 maart 2009

Geef Vadertje Tijd de TIJD



Schilderij: vader TIJD van Christiaan Huygens. http://www.museumboerhaave.nl/ We willen vaak zo snel een verandering en geven VADERTJE TIJD niet de gelegenheid dit vorm te geven. Gisteren werd het mij zeer helder bij de Mindfulness bijeenkomsten.

Wat ik zie (en begrijp) is de wens van de deelnemers om snel van hun problemen af te zijn. Laatst was het weer aan de orde.

  • Ik zit maar te malen, te veroordelen en te piekeren over mijzelf


  • Je bent goed bezig, via oefeningen en tekeningen en verslaglegging, verhelder je je probleem. Je geeft je probleem bestaansrecht en brengt het in het licht.


  • Ja dat kun je wel mooi zeggen Marleen, maar nu moet ik het nog oplossen


  • NEE ..... Jouw taak en mogelijkheden liggen ‘slechts' bij bewustwording en acceptatie de Tijd doet vervolgens het werk en past hierop de materie aan.

    Besef in elke vezel van je lichaam dat jij slechts een taak hebt in bewustwording en acceptatie. De Materie zal zich uiteindelijk aanpassen aan jou innerlijke verandering. Stel je eens voor dat je er in kunt berusten dat de materiele wereld zich vanzelf ontvouwt en dat jij slechts de taak hebt om deze - veelal nog onbewuste wereld- in het bewustzijn van de mens te brengen. Deze taak is niet eenvoudig en vooral de schaduw vormt je uidaging.

    Concreet betekent dit dat ik kan focussen op Zijn en niet op Doen. Zijn betekent … aanwezig zijn, kijken, luisteren, contact maken met anderen, contact maken met de natuur. luisteren naar muziek, kijken naar kunst, lezen van inspirerende boeken, creeren van tekeningen, verhalen, beelden, voelen van je emoties, ordenen van je gedachten etc.

    Ik geloof steeds meer dat het hier om draait in de wereld!

    Een student noemde het gisteren nog in de les: ‘het leven wordt een stuk eenvoudiger!’