zaterdag 21 maart 2009

Samen 15


En vandaag de volgende zeven. (nieuwe lezers, ga wat verder terug in de Columns, om de thema's van dit weekend te begrjipen)


9. De kracht van kleine gebaren: Steeds meer begin ik in te zien welke positieve invloed ik (en ieder mens) kan hebben door kleine dingen. Een vriendelijke woord, een aai over de bol, zeggen dat je iemand lief vindt of dat je iemand mist, dat je iemand waardeert, of dat iemand je inspireert etc.. De moeite is klein en het effect is enorm.
10. Wijsheid zit in jezelf: Steeds weer hoor ik mensen hun eigen wijsheid uitspreken. Op mijn website staat ' Wijsheid zit in jezelf!'. En dit is mijn levensmotto! Dagelijks word ik hier in mijn praktijk in bevestigd. Vaak hoef ik de wijsheid slechts te herhalen.
11.Vol verwachting: Ik heb momenteel geen boek… de Odyssee en de DVD van Jung kwamen vorige week op mijn pad. Ik wacht wel weer af, er komt wel weer wat!
12. ik kan er tegen dus ik ben vrij : S zei vandaag ‘Mam ik vind het niet erg dat je niet mee gaat picknicken’. ‘Vertel eens’ zei ik.’Dan hoef ik niet naar je te luisteren!’zei hij. Ik begon te lachen ….Toen zei ik: ‘dit is geen aardige opmerking en maak hem niet tegen anderen dan kun je ze pijn doen.’ hij zei “doe ik ook niet, maar jij kunt er tegen” ‘Ja’ antwoordde ik dat klopt en ik begon te zingen ' ik kan er tegen… 'en ik werd blij omdat ik hem begeep, ik het niet erg vind en ik me niet afgewezen voel. En E (8) vulde deze wijsheid prachtig aan met de volgende opmerking: ‘ ja... ik zag op Google staan dat je moeder niet je vriend is". En ik antwoordde volmondig 'Nee dat klopt, je moeder is je moeder!’ (het archetype moeder hebben we nodig voor onze ontwikkeling)
13 Wijsheid alom: Als ik inspirerende boeken lees, opera’s beluister , gedichten lees of toneelstukken zie, dan denk ik “de wijsheid ligt op straat, maar het gros neemt er geen notie van’ Beschikbaarheid is niet de beperking, het gaat om het bewust richten van je aandacht.
14. mijn eigen ontwikkeling vormt mijn visie: Carl Jung heeft zijn eigen ontwikkelingsproces als leidraad genomen voor het ontwikkelen van zijn levensvisie. Hij zei: ‘Mijn leven is beschikbaar voor de gemeenschap’ en natuurlijk is juist deze uitspraak mij bijgebleven.
15. De wereld is in ontwikkeling: Tot Slot nog een over Carl Jung. Jung gaat uit van de ontwikkeling van de wereld. We leven in het tijdperk van Aquarius en volgens zijn zeggen geeft deze periode ons veel meer toegang tot bewustzijn. Wij zijn in ontwikkeling en dus is de wereld ook in ontwikkeling.