woensdag 4 maart 2009

Zorgen? Richt je op de juiste variabele!


Net werd ik gebeld door iemand met zorgen. Verdrietig over iets dat er nu is en zorgen over hoe het verder zal gaan. Zorgen over de toekomst zijn irreƫle zorgen. Laten we eens kijken waarom. Het vraagstuk bestaat uit twee variabelen: Het probleem en Ikzelf.

Het probleem: Hoe ziet het probleem er uit.
Ikzelf: Hoe kijk ik Nu tegen het probleem aan en wat is mijn huidige perspectief op het probleem.

Laten we eens beginnen met het probleeem. Ik schreef het al eerder: het probleem is fictief en subjectief. Het probleem is fictief omdat het alleen bestaansrecht krijgt, doordat ik er een probleem van heb gemaakt. Daarnaast is het probleem subjectief : wanneer ik het probleem vanuit een ander perspectief zou bekijken, ziet het er anders uit en is het geen probleem meer. Het Probleem is dus een wiebelig en veranderijk iets, wat je eigenlijk niet kunt vastpakken. Het probleem ligt dus niet vast en veel beter is het om aan het werk te gaan met mijn perspectief op het probleem. Als mijn perspectief verandert, ziet het probleem er anders uit en ervaar ik het niet meer als probleem.

Vraag: hoe doe ik dat dan?

Antwoord: door bewustwording.

Vraag: nog concreter alstjeblieft.

Antwoord: door stil te staan in het Hier en Nu! Want alleeen dan kan ik een ander (waarachtiger) perspectief uit de lucht plukken!

Vraag: betekent dit dat ik bij een probleem alleen maar hoef te stoppen en te kijken?

Antwoord: ja en van daaruit doe je vanzelf wat goed is.

Heb dus geen zorgen voor morgen: focus niet op het probleem, maar gebruik je energie om aan je bewustzijn in het Hier en Nu te werken. Als je enkel focust op het probleem, focus je op de ongrijpbare variabele. Stoppen en kijken en van daaruit handelen is het beste medicijn voor elk probleem.

Stelling: Als je iets dwars zit, stop dan met alles, breng je aandacht in het Hier en NU en pluk de 'oplossing' uit het universum.

(ps: ik pluk mijn Columns ook uit het Universum)