donderdag 19 maart 2009

Individuatie als hoogste goed

Foto: //www.denieuweroep.nl
Vandaag zou ik wel weer acht Columns kunnen schrijven. De Dvd van Carl Jung geeft veel inspiratie… Individuatie noemt hij het; de mens is in essentie bezig met zijn individuatie proces. Gek he, in de wereld richten we ons op hele andere zaken, zoals het opzetten van een bedrijf, het organiseren van een kinderfeestje, vergaderen over een nieuw product, revalidatie om weer gezond te worden etc… . Jung zou dit allemaal middelen noemen, die uiteindelijk in dienst staan van de Individuatie. Veel fijner zou het natuurlijk zijn wanneer we ons hier van bewust zijn. Als we begrijpen dat onze activiteiten alleen de bedoeling hebben om de Individuatie tot stand te brengen. Zodat we onze pijlen niet meer op de middelen richten, maar op het daadwerkelijke doel. Dit zou vooral een hoop frustratie kunnen voorkomen.

Als ik ruzie heb met mijn baas, is het niet het doel dit zo snel mogelijk weer op te lossen. De ruzie is bedoeld om van te leren, om bewust te worden van mijzelf en nieuw gedrag te ontwikkelen. Wat je hebt te leren, verschilt per persoon: de een heeft bijvoorbeeld te leren meer vrouwelijke krachten in te zetten, de ander moet leren zijn eigen plan te trekken en voor de derde ligt de uitdaging juist bij overgave, volgen en loslaten.

Het individuatie proces kent vele fasen en daarom is vergelijken ook onmogelijk. Iedereen zit in zijn eigen proces en de opeenvolging van fasen is Circulair ( niet lineair). Je kunt dus niet spreken van Goed en Fout. In jouw fase, heb je jouw ding te doen en er is geen enkele externe Gouden standaard die jou kan vertellen wat je hebt te doen.

De afgelopen dagen ben ik verschrikkelijk moe s’avonds. Ik breng de kinderen op bed , ik ga nog even lezen en om 9 uur val ik in een diepe droomvolle slaap. Het eerste wat ik denk is: ' NIET GOED', 'hoe kan zo’n jonge vrouw nou zo moe zijn', 'de avonden gaan voorbij en er komt niets uit mijn handen'. Vanuit het wereldse perspectief is dit niet goed en de artsen zouden op zoek gaan naar een oorzaak. Vanuit Individuatie denk ik' slaap maar....', je hebt het waarschijnlijk nodig om alle ontwikkelingen een plaats te geven.

Soms heb ik terug te trekken, ik zit in de impasse en er komt niets uit mijn hand. De andere keer voel ik me een aantal weken of maanden zwaarmoedig, dan volgt er weer een periode van veel energie en vreugde. Laat het gebeuren, geef je er aan over, dit is precies wat nodig is.Weerstand en afkeuring brengt onnodig leed met zich mee.

Stelling: Beoordeel jezelf niet teveel vanuit een Externe Standaard, maar vertrouw er op dat jij en je lichaam bepaalde dingen nodig hebben voor iets veel essentiëlers.