vrijdag 27 maart 2009

Het roer moet om

Een van mijn vaste bemanningsleden mailde terug: 'de boot moet niet te vol hoor, want dan zinken we met zijn allen'. Ja… een terechte zorg, de boot wordt wel steeds voller, want we zijn de 25 al gepasseerd.

…al een jaar of vijf word ik geplaagd door een gekke droom. Wekelijks droom ik deze droom en ik kan er nauwelijks enig bewustzijn op krijgen. Als ik wakker word en nadrukkelijk probeer dit bewust te maken, glipt het mij steeds uit de handen. Het gaat ongeveer zo:

Ik word voor middernacht wakker en ik ben er van overtuigd dat ik het doorgeslikt heb. Ik raak in paniek, stap uit bed en loop richting mijn partner in de studeerkamer. En ik roep iets van “het is echt waar D, Nu weet ik zeker’. De paniek is er omdat ik weet dat het onomkeerbaar is.

Maar wat is hetwat heb ik doorgeslikt, wat is onomkeerbaar. Ik krijg er geen bewustzijn op. Gisteravond gebeurde het weer en vanochtend schoten de woorden ‘het roer moet om’ door mijn hoofd.
Maar als ik het roer ga omgooien, waar varen we dan naar toe? .. ergens heb ik wel een vermoeden. Via verschillende kanalen (een cliënt, een deelnemer, een expositie, een dvd ) werd ik afgelopen week op het spoor van het Vrouwelijke gezet.
Jung verwoord dit ongeveer als volgt : De vrouwelijke kracht ontbreekt op deze wereld en is in de schaduw gezet. De mens heeft deze kracht weer uit de schaduw te halen, zodat de wereld en de mens zich tot heelheid kan ontwikkelen.

Geen geringe taak dus en van levensbelang voor het voortbestaan van de mens. Ik ga mee meneer Jung, het roer gaat om. Lieve mensen hou je vast, we gaan overstag. Het vrouwelijke zit in de schaduw en met deze boot gaan we actief op zoek naar het Vrouwelijke in de wereld. En dat is het vrouwelijke in mij (en jou), wat tot nu toe nog weinig bestaansrecht heeft gekregen. (En dat geldt net zo goed voor mannen hoor!)

Eerst maar eens een Oriëntatie: Wat is het Vrouwelijke?
- Chaos ( itt Controle)
- Ontvankelijk ( itt Planning)
- Zijn ( itt Doen)
- Verleiden ( itt Macht)
- Mysterie ( itt Wetenschap)
- Symboliek ( itt Wiskunde)
- Onvoorspelbaarheid (itt Voorspelbaarheid)
- etc

Ik word me er ook van bewust dat ik deze klus alweer op een mannelijke manier aanpak. Door alles geordend op een rijtje zetten. Is het überhaupt niet mannelijk om bij het begin te beginnen? Misschien ken t het vrouwelijke wel geen begin en geen eind. Misschien gebruikt het vrouwelijke wel geen taal en communiceert zij alleen in beelden. Misschien laat ze zich wel niet kennen en vertegenwoordigt zij het onkenbare. Misschien …..

Blijf op de boot lieve lezers en ga met me mee, ik weet ook nog niet waar we naar toe gaan. We varen op een onbekende zee!
Oriëntatie: doe je ogen dicht en ga naar je ademhaling. Kijk dan eens wat voor beelden en ideeën er boven komen als je jezelf de vraag stelt: "wat is het vrouwelijke"