dinsdag 23 november 2010

let's pretend


Oke... we gaan weer uit de comfort zone. Ik vraag van jou een open mind, zodat je je alleen maar voor hoeft te stellen dat onderstaande theorie waar zou kunnen zijn.

'wat zou je het allerliefst willen ?' vroeg iemand mij laatst. 'ik zou het allerliefst een componist willen zijn' was mijn antwoord. 'Maar....' vervolgde ik 'dat lukt mij niet meer... en ik plakte er wijfelend aan vast '....in dit leven'.
Is eigenlijk alles verkeken ? of... zou ik nu al de bakens kunnen verzetten en mij richting een componist gaan bewegen.. en dan op termijn toch die componist kunnen worden? Is er wel zoiets als dood of gaat alleen het lichaam dood en beginnen we steeds weer op nieuw. En komen we op deze manier gewoon steeds een stapje verder? jaar na jaar, decennia na decennia, eeuw na eeuw .. Zou ik dan uiteindelijk in 3090 toch die componist kunnen worden?
Als we dit gedachtegoed met zijn allen zouden onderschrijven

Dan.... denk je wel tien keer na voor je een misdaad begaat
Dan..... is zelfmoord nooit meer een uitweg voor je problemen
Dan...... zouden we ons veel minder druk maken om onze veroudering
Dan.... zou niet meer het overgrote deel van het budget van de gezondheidszorg naar de levensverlenging gaan.
Dan..... kunnen we meer vrede hebben met de dood
Dan...... nemen we de tijd om te leven
Dan.... nemen we de tijd om onze ambities waar te maken

Een aander paradigma zou er voor zorgen dat de wereld er geheel anders uit zou zien. mmm... ik geloof dat onze (onbewuste) vooronderstellingen, de wereld veel meer stuurt dan wij denken.