donderdag 4 maart 2010

Het witte konijn

'Marleen..... we missen je woordjes .....' Goed.. ik heb het uit verschillende hoeken gehoord en ik zal er gehoor aan geven. Voor de dialoog zal ik 'characters' creƫereen... de kabouters uit sneeuwwitje? het witte konijn uit Alice in Wonderland, Dobby van Harry Potter of de groene mannetjes uit de brief voor de koning...


De prins en de prinses kwamen bij de bosrand en opeens hoorden ze een stem. Ze keken door de bomen en zagen een wit konijn hardop sprekend in zichzelf. "ik weet het niet... ik weet het niet... ik weet het niet... " bleef hij maar in zichzelf herhalen. Toen hij hen in de gaten kreeg, stopte hij en zei nogmaals "ik weet het niet". 'Wat weet je niet?' vroeg de prinses? Het konijn aarzelde en zei toen:'Ik ken de waarheid niet' De prinses keek van het konijn naar de prins en zei toen enigszins verontschuldigend: 'wij ook niet'. Daarna vroeg ze aan het konijn. 'waar gaat u naar toe?' En hij antwoordde ongeduldig 'Ik loop het pad van de waarheid.... " En gehaast liep hij weer verder... De prinses keek naar de prins en riep hem toen achterna "waarheid bestaat niet... het is slechts waar vanuit je eigen pad" Maar het konijn hoorde het al niet meer.


De weg naar vrijheid
(04-12-03)

Ons Westers pad
bepaalt
het goed en fout

Ons Westers pad
bepaalt
het hele paradigma

Als dit dan dat
de logica
en wijsheid

De kennis
de kunde
en de wetenschap

Het is slechts waar
en relevant vanuit
ons eigen pad

Vanuit het perspectief
van overall

bestaat
geen goed en fout
bestaat
geen oorzaak en gevolg
bestaat
geen beter- best

Vanuit dat perspectief
is alles waar
en is het slechts
een variatie op elkaar

marleen ©