dinsdag 24 februari 2009

Het gebied tussen waken en slapen


Het gebied tussen waken en slapen, wat is dat voor een gebied? Ken jij het? Gisteren in de Mindfulness cursus kwam dit gebied een paar keer naar voren. Omdat ik nu gebied opschrijf, zou ik hier een landschap kunnen omschrijven. Misschien wel een donkere nacht met een helder verlichte sterren hemel. Wanneer ik de ervaring omschrijf, dan ervaar ik een plek, waar ik ver weg ben van het gedoe. Een plek waar mijn bewustzijn helder en puur is en waar mijn lichaam in rust en vrede verkeert.

Dit is een ervaring die je kunt hebben tijdens een Mindfulness oefening. Door het te omschrijven of te tekenen, kun je deze in je bewustzijn brengen.

Door het beeld van de sterrenhemel, word ik me er van bewust, dat ook die sterrenhemel enkel een projectie is van mijn binnenwereld.

Orientatie: Ga vanavond, wanneer je in je bed ligt, eens op onderzoek uit. Probeer, op het moment dat je bijna in slaap valt, er bij te blijven! (dat zal niet gemakkelijk zijn, maar oefening baart kunst). Het gaat dan om alles wat jij op dat moment ziet en ervaart. Er is niet iets wat je zou moeten zien, maar gewoon om dat wat er is. Gebruik je open mind, die zonder enige verwachting is.