donderdag 5 februari 2009

Tekenen

Tekening: C&M ©.

C. doet sinds kort de opleiding tot tekentherapeut en ze vroeg mij of ik haar oefen-cliënt wilde zijn. Ik laat zo’n groeikans liever niet voorbij gaan en stemde direct toe. Vandaag hadden we de eerste bijeenkomst. De les stond in het teken van de thema’s golven, de zee en organische vormen. Ik maakte een paar tekeningen en ter afsluiting maakten we samen één tekening. Ik kreeg daarbij de opdracht om te ervaren wat ik hierbij tegen kwam. In deze opdracht gaat het om samenwerken, vasthouden aan eigen ideeën, loslaten, mooi en lelijk etc… Bij de nabespreking was ik erg tevreden met onze tekening en kon mij op dat moment niets mooiers voorstellen. C. had deze zelfde tekenopdracht al met een collega-student gedaan en die haalde ze tevoorschijn. Zo gauw ik de andere tekening zag, vond ik mijn (onze) tekening direct niets meer waard en er was een stem (Big Mind) in mij, die mij vertelde dat mijn werk niets voorstelde in vergelijk met die van hun.

Prachtig, om dit patroon weer helder te krijgen. Wanneer ik slechts vanuit mijn eigen referentie naar iets kijk, kan ik de authenticiteit en schoonheid zien. Wanneer ik twee dingen met elkaar ga vergelijken, kom ik direct in de dualiteit terecht en begeef ik mij op de schaal van lelijk, mooi, mooier etc. Of met andere woorden: "slechts wannneer ik de Gouden Standaard vanuit mijzelf formuleer, kan ik de waarde en schoonheid van iets zien.

Vergelijken blijft giftig ( zie Column van 12 december)



Tekening C&J ©