donderdag 24 december 2009

Anima en Animus

Kerstavond.... anders dan andere kerstavonden...

Vriendinnen vragen wel eens aan mij "Marleen hoe is het voor jou als ik met jou over mijn relatie praat? ". 'Geen probleem' is direct mijn antwoord.

Een van mijn beste vriendinnen gaat trouwen, een ander zit in een scheiding, de volgende is helemaal in de wolken want ze heeft eindelijk haar man gevonden, een vierde heeft troubels in de relatie, een vijfde kan de man van haar leven niet vinden en die van mij,die is onlangs bij me weggegaan. En toch... gek genoeg ... maakt het allemaal niet zoveel uit .... iedereen is uiteindelijk - geheel in eigen stijl- bezig met dezelfde klus namelijk 'het integreren van Animus en Anima'.
Dit kan binnen een vaste relatie, gedurende 'Single tijd'maar ook in tijden van eenzaamheid.... alle fasen zijn noodzakelijk en dragen bij... Dit groei proces lijkt buiten ons te gebeuren, maar dat is slechts de spiegel van de 'inner world'. De vorm creƫert mist, maar de essentie komt overeen .....