donderdag 10 december 2009

Jij bent de maat der dingen


Vandaag in het klasje van meeneer Uil.


'Meneer Uil kunt u mij vertellen hoe ik zou moeten leven?' vroeg Kareltje, een van de kleine kabouters vooraan op de steen. 'Nee' zei de Uil beslist!, dat zijn verzinsels van de mensen'. En hij vervolgde "Er bestaat niet iets als -zoals het zou moeten-, er is niemand in dit universum die dit voor jou formuleert of dit bepaald'. 'Ja maar' begon Kareltje... 'mijn moeder zegt altijd..., de dominee vertelde gisteren..., mijn vriendjes zeggen.....de dokter zei laatst...en van de rechter moet ik ......". 'Stop maar kleintje ' zie de wijze uil vriendelijk. 'Precies dat is de crux... de Gouden Standaard in jouw leven, die bepaal jezelf, jij helemaal alleen. Jij bent de maat der dingen Kareltje ! Dus.. wat voor kabouter wil je zijn.
Mijmer... zou dit ook voor mensen gelden? En wat is dan mijn Maat?
Oriƫntatie: Wat is dan jouw Maat?